BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, October 6, 2009

:: suka suki saya ::

haa...semalam bru je habis UAK math kul 4.00..patutnye kul 4.10..tp nk iat gane...doalan senang!!


bykla senang!!! senangla bg yg uat revision..yang x...hmm....pepandailah..da balik tu...bosan la pulak..so..bukela laptop...nk dijadikan cite...tangan ni terklik pulak kat pictures..nk tgk folder ' awi g indon', ati x kuat lagi...rindu sgt kat awi...tulah...klu ade..gaduh...xde..rindu...adat adik beradik ...korang pun kan...gaduh tu lah eratkan hubungan...=) nk dijadikan cite lagi...tukar lah nk tgk gambar lain lak..terpandang satu gambr dalam folder 'latest'..hmmm...=) cite menarik...


untuk pertama kalinye tok beraya ngan madu dia yang selama ni dia duk x ske sgt tu..klu dh bermadu tu tok..madu jugak..terima je lah takdir DIA..ade hikmah disebaiknye tu tok...hehehe... korang nak kenal???



ni lah dia...yang paki skarf putih tu tok teha...yg sebelah dia tu madu dia... diorang dulu kawan baik..tu yang tok nak marah sgt..tapi kita mane lah lawan takdir kan.... klu dh ditakdirkan to jodoh kita..kita kene terima..kalau ditakdirkan tu dh takdir kita..kita kene terima..hmm rindu sangat nak borak ngan tok macam dulu-dulu...

k lah...dah lewat nk g kelas ni...t de mse kita cte2 lagi k...al maklum busy ckit skrg...


Saturday, August 29, 2009

: :saat di hari lebaran..~

Lagi beberapa minggu, kita akan berhari raya...tak macam tahun-tahun yang lepas...menantikan lebaran dengan gembira...pagi raya ceria dengan gelak tawa adik-adik..bersalam-salaman...bermaaf-maafan......tp..


" Ya Allah..adakah raya pada tahun ini, kami akan diuji? Ku x sanggup melihat air mata ummi mengalir..."


Ku pohon Ya Allah..andai itu yang berlaku..tabahkanlah hati-hati kami menempuh ujian dariMu....Namun, ku berdoa padamu agar Engkau satukanlah kami dihari mulia itu...Sesungguhnya Engkau maha mengetahui..maha berkuasa...pentadbir seluruh alam semesta....AMIN...


Adikku,

Kami menantikan kepulanganmu dari rantauan...

Pulanglah....

Friday, August 21, 2009

: : aduhai awie...~ : :

Tanggal 21 Ogos... kami hantar Awi g airport kat Indonesia...5 tahun dia kat sne..demi cita-citanye..cita-citaku dlu...tp tu bukan yang Allah tetapkan untukku..pasti ada hikmah disebalik tiap yang berlaku..YAKINLAA..!!

Sesampai je kat airpot KLIA..kami tunggu beberapa orang kawan dia... Kuchai yang penting..nk jugak tunggu Kuchai..xpe la..ikut la... pas sume dh jumpa..kami di arahkan ke food garden..jauh la jugak tp still la dalam kawasan tu tapi maknenya... =)..

dah kumpul semua kat sane...terus diorg suh daftar n pergi beli buku-buku..buku semua sekali RM 525 x silap.. fuh!! padanla..buku mak oii....sekali ngan stetoskop...bangga jap !!hehe...


tgk la buku tu klu x cye haa....!! yang wane hijau tu kotak...dalam dia de stetoskop...wane hitam..



ku merenung jauh nasib adikku kat sane...kak ting harap awi selesa n happy kat sne... jge diri baik2 kat rantau orang.. yang penting ingt umi ngan aboh...umi tu...sebak dia....TUHAN je yang tahu.....mujur ada abah..penenang umi...abah x romantik pun..tapi dia pandai uat umi ske klu mi nangis...=) pas tu..mesti mi gelak...!! sebb tu..kita kne yakin ngan jodoh yang Allah dah tetapkan kat kita..jangan sedey or kecewa bila kekasih hati kita..org yang kita minat akhirnya x jadi milik kita..sebb ALLAh dah sediakan yang lagi baik n sesuai untuk kita....kan..kan...nk tau satu rahsia x?? hehe..umi ngan aboh..jodoh pilihan keluarga...diorang kenal masa hari bersanding tu...hehe,,tapi bahagi sampai sekarang...alhamdulillah...8.9 ni..genap 21 tahun ulang tahun perkawinan diorang...!!=)


ha ni....kami berbual ngan awi..tp x tertangkap pulak gambarnye..sabar ye..ade lagi..



ni nasihat umi untuk awi..diorang bual kosong...sebenarnye..awi pun sedih gak..air mata dia bergenang je...heheh..kaka mne x kenal adik dia......=)dia x tunjuk pun kat mi nagn aboh..depan diorang heappyy je..ye ye je..hehe




haa...dalam duk menyelesaikan urusan awi...sempat jugak tangkap gambar budak ni.....budak2..!! ee...geram..cm nk peluk cium dia..nk cubit cubit jek...eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!

COMEL!!
nak anak gnie la...amin!
heheheheheh!!






cayang cayang!!!comel kan!!




ha.................!!
ni la sebahagian daripada bakal doktor yang akna fly ke Indonesia.. 5 tahun diorang kat sne...



tgk abah....penat nye sampai tetido..biasela..orang berumur...abah kan x bpe sihat..tu pun bukan abah yang drive...driver JPS..abah mintak tolong kot...cian abah..even x drive pun..kaki abah bengkak...abah jalan pun x mcm org lain..=(..tapi abah kuat....





haa...ni lah pasangan tu..umi ngan abah...x janji lak nk pakai baju purple sesame...ni diorang duk dengar satu pertengkaran...oppss!!..selisih faham sikit antar apihak mara ngan ibu bapa berkaitan blaja ni la...



ni lah family Kuchai...yang baju merah tu Kuchai...harap diorang baik kat sne mcm baik nye kat cni...






THIS IS DOC FIQ!!..my brother...pisss!




Family mne x risau nk lepas anak dia jauh-jauh..nk nk family cm i ni...=)
Insyallah..awi x pape...=) Ting yakin dia akan balik ngan segulung ijazah...umi ngan abah...doa je kat sini k...same2 kita doa..




Umi ngan abah!!


Suasana.............~







Bergurau ngn adik2,,,,~~ adik pun sebak abang dia nak gi belajar..ni h nk g kat balai belepas dh ni..






KLIA~



suasan memilukan..sebak....~




Bapa mertua???
hehehe....xla...



eleh...berlagak macho la tu kononnye ek...??
saat2 akhir kami nak lepaskan awi..umi nangis...abah gelak..umi senyum...mcm biasela adeganye...huhuhu..ingt ting x cedey ke??cedey!! Tuhan je yang tahu tap ken uat selamber la..jap g mi lg kuat nangis...adik2 pun nagis ..x ke malu....cover..cover....hm..mcm2 adegan la ley tgk..mak ayah nangis...anak nagis..makwe nangis...tu yang x tahan tu..belum pape lagi..dh nangis..kot2 pastu merancang nak kawin,,kot2 la...memandai je ..hehe...orang x berpunya lgi..mne nak rase..kan..kan..kan...=)
pagi tad awi msg....katanya seronok kat sne...alhamdulillah..umi ngan abah pun dh lega...hmm....ingat janji awi kat mi nge aboh k...!!





















Monday, August 17, 2009

~hari keDua PBs..~

Hari kedua pBs ..terasa janggal bila teha mengambil alih temapt cikgu Na even untuk sementara waktu..
hmm.. stu jam lebih jugak la...tapi cikgu da sediakan aktiviti untuk teha uruskan...tapi yang uatkan teha terkejut, dak2 pra kat kelas sebelah yang teha x penah msuk pun join kelas..membuatkan kelas tu jd ramai sgt..yang teha bimbang..teha sediakan gula-gula ckup untuk budak-budak kelas prasekolah anggerik je....ttba, pra mawar msuk..aduhai..

handle punye handle...bebudk tu keras kepala..degil..nakal..lengkapla...
cm mne la kepala ni x hanginn..terpaksalah gunakan kekerasan sikit....hmm...barula teha faham gne perasaan cikgu2 tu..papepun teha still leh sabar ngan diorang tu...
xpela..
dugaaannn
tapi pent tau....
t teha sambung cite k..
teha busy ckit........................
=)

Thursday, August 6, 2009

: : m y l O v 3 : :

~tHis is My faMily..my Lovely fAmily...who don't loVe his or her famiLy??~ no body i think....=)
eacH life in thIs world has this feeling but...to whom they give their loves,we don't know right???
all my love is fOr my famiLy...oNly My familY after
ALLAH AND RASULULLAH..


comE!!.. i want tO shOw u all my truEly lOve....=)

thats baby?No...she is Not my baby..of course not as I am not married yet!!!
who...that the other oNe is my brothER...reaLLy younger broTher.... loves Baby soooooooo much!!!


hmmm....
sgt manja ngan i...hehe...quite sensitive..=)


is he handSome???
hehehe=) i tHink...


tboth of Them are my broTher n sisTer...
mmm......no comment about tHem...as they are......hmmmm=) nnti ade masa..i cite kat u all eh..




THIS?? dr. fikri...2nd one.....hmm......nampak je gtu....tapi ilmu di dAda...cuma tak xtau nak aplikaSi...hmmm....whatever~~




actually....we are very.....really....surely....CLOSE!!
and...ape yang penting...dia sgt takut klu kak dia ni marah or merajuk ngan dia...
dia sanggup uat ape aje untuk pujuk balik...
=)





hmm....sek agama...
Nanti ade masa...i cte lagi kat u all tntg family i k...skrg, i kurg skit masa nak update blog coz of the day become so crowded....=)
but..i have to be strong right??
as ALLAH alway be right who those always remember HIM!!








Monday, August 3, 2009

~~tzi chi..~

Tuesday, July 28, 2009

~abOh gout lagii...=(..




Gout serang abah lagi.... tengok kaki abah..bengkak...sekarang lagi bengakk..a Abah sakit..sampai tak dapat tidur malam..ting kesian tengok abah..umi bangun picit kaki abah...sampai umi terlelap..tapi abah...abah yak dapat tidur...kaki abah berdenyut..saat tu..teringin sangat ting ganti tempat abah..biarlah ting sakit..ting muda lagi..Insyallah ting dapat tempuhi...tapi.....




Allah tahu kemampuan hamba-hambanya.... sebab tu DIA bagi kat abah kan...bukan ting....


tapi....anak mane yang sanggup tengok derita orang tua dia.... Ya Allah...Engkau maha mengetahui segalanya...tabahkanlah hatiku...jua hati org tuaku..






mm...pagi tadi...abah nampak okey lagi, tapi pas balik keje...abah dah jalan terukk tu pun masih nak gi keje...terasa sebak sangat..tapi takkan nak nangis kat situ.....umi balik... cakap kat ummi abah gout..teruk..ummi pun macam terkejut..tapi umi kata....





" Tu lah....umi dh kata...aboh tak leh marah umi...hmm...jangan marah....marah jugak.."



janganla salah faham..bukan umi ngan abah gaduh pun..cuma abah marah ape pun tak tahu..tapi ting tahu..marah abah slow...hmm dah kenal abah..mu pun tak kisah dah..tapi tu lah....yang penting sekarang....sakit gout abah tu...makin teruk...dah beribu habis duit semata-mata untuk gout sje..



"Ya Tuhanku....kalau sakit itu dapat ditukar ganti dengan kesihatan diriku..aku rela...."





Tapi, ting tahu..DIA bagi dugaan ni kat abah sebab DIA sayang abah...DIA nak uji keimanan abah...Alhamdulillah....Apa-apa pun, ting sntiasa doakan kesihatan umi dan abah...semoga kalian sihat di bawah payung rahmatNYA...

tgk kaki abah...=(



Ya Allah..kau lindungila kedua orang tua ku...seta Kau kasihanilah mereka sebagaimana mereka melindungi dan mengasihani ku sejak dalam kandungan lagi....hanya padaMu tempat aku bergantung....



Abah...semoga abah tabah hadapi ujian ni...umi...ting harap sanagt umi sentiasa di sisi abah saat abah perlukan umi... Percayalah..abah adalah ayah yang paling baik dan mulia untuk ting dan adik-adik..dan umi layak untuk disamping abah sebab.................





perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baikk...



ting sayang bangat sama ummi dan abah...


love u..love u ..love u..love u..love u..love u...love u..love u..love u..love u..love u...love u

LOVE U SO MUCHHH!!!

~bLaja tangkaP gMbr nagn bEtul ngan miss tikah...~~ JOM








she is tikah..tikah is our ustazah rock...hehe...dia la yang ajar tangkap gambar cantik... cikb=gu yang berkaliber...hehe=)















tengok ni....cam ni la teha....tengok..cantik x gambar tikah ambik...


cantik tikah!!!


tikah pandai!!!







ni teha ngan husna....cikgu tikah suh kitorg posing maut.....uat muka sedih..tapi teha x pandai..hehe...





nampak x frame tu....tu pun tikah ajar tau..
hehehe....
semua tikah ajar...dalam kelas...dialah ustazah rockesr kami..n dia juru gamabr dalam kelas..dia ambik gambar lain dari yang lain...x cantik pun..hehehe...tikah marah..tikah marah...hehehe...
xde...cantik gambar tu....
semua tikah ajar..............
tikah pandai......
tepuk 10x .....=)

Monday, July 27, 2009

~mampuKah aKu..


Mampukah aku menjadi seperti Siti Khadijah?

Agung cintanya pada Allah dan Rasulullah,

Hartanya diperjuangkan ke jalan fisabillah,

Penawar hati kekasih Allah,

Susah dan senang rela bersama.


Dapatkah kudidik jiwa seperti Siti Aishah,

Isteri Rasulullah yang bijak,

Pendorong di kala kesusahan dan penderitaan,

Tiada sukar untuk dilaksanakan.


Mengalir air mataku,

Melihat pengorbanan puteri solehah Siti Fatimah,

Akur dalam setiap perintah,

Taat pada abuyanya yang sentiasa berjuang,

Tiada memiliki harta dunia,

Layaklah ia sebagai wanita penghulu syurga.


Ketika aku marah,

Inginku intip serpihan sabar,

Daripada catatan hidup Siti Sarah.


Tabahkah jiwaku,

Setabah umi Nabi Ismail,

Mengendong bayinya yang masih merah,

Mencari air penghilang dahaga,

Di terik padang pasir merak


Ditinggalkan suami akur tanpa bantah,

Pengharapannya hanya pada Allah,

Itulah wanita Siti Hajar.


Dapatkah aku mengikut jejak Siti Rahmah,

Permaisuri Nabi Ayyub,

Pasrah dengan dugaan Tuhannya,

Walau pernah tersungkur ke dalam jerat syaitan,

Namun ia kembali,

Kerana iman yang kuat,

Telah dijanjikan syurga adalah balasannya,

Bahagia adalah miliknya.


Mampukah aku menjadi wanita solehah?

Mati dalam keunggulan iman,

Bersinar indah, harum tersebar,

Bagai wanginya pusara Masyitah



mampukah aku............

Saturday, July 25, 2009

CERPEN~ceRitAku..~

teringat saat itu....sebak di dada sebaik sahaja berita itu sampai kepadaku. Aku tahu dia gembira.. Aku tumpang gembira dan bersyukur dengan segala kurniaaNya kepada hambaNya itu. Aku tahu, keputusan itu adalah keputusanya yang terbaik. Takkan aku meluahkan ketidaksenangan hatiku menerima berita darinya itu. Sekalung tahniah ku ucapakan kepadanya walaupun hatiku sendiri sebak. Tawaran ke Kolej Yayasan dalam bidang pengajian agama... tawaran yang sering dinantikan....

Genap dua tahun dia disana... suatu hari,
'bip bip..'

" Abang minta maaf.... abang tidak mampu melawan rasa hati abang pada dia..."

Tuhan sahaja tahu perasaanku saat itu..bagaikan jantung berhenti berdegup untuk seketika.. Aku berlagak tenang... Rupanya, itu yang disembunyikan selama ini..ku sangka, dia sibuk dengan pelajaranya sehingga tiada masa walaupun sesaat untuk bertanya khabar beritaku....
Aku berlagak tenang...walhal dalam hatiku...DIA saja yang tahu..sistem pesanan ringkasnya tidak ku balas...ketenanganku lebih penting saat itu....

semalaman ku bersujud pada Ilahi mencari ketenangan..kekuatan untuk ku berhadapan dengan ujian dariNya...Aku perlu akur dan redha dengan ketentuaNya bahawa dia bukan miliku.....itu rencana Ilahi.....dia bukan miliku..

" Terima kasih atas kejujuran anta pada ana.. pertamanya, seribu kemaafan ana pohon kerana lambat membalas sms anta...ana mencari ketenangan untuk sementara...Bukan salah anta bila timbul rasa sayang dalam diri anta untuknya... itu fitrah kejadian manusia...dan rencana DIA.. Ana gembira kalau piliham anta itu adalah pilihan yang terbaik untuk diri anta..ana percaya pilihan anta... ana doakan kebahagianya bersama anta...semoga anta bahagia... dan terima kasih ana ucapakan atas segala pengorbanan dan kasih sayang yang pernah anta curahkan pada ana..dan ana mohon maaf atas segala kesilapan ana pada anta... salam sayang..

~umairah~


Friday, July 24, 2009

duduk kanan...ketua unit..sebelahnye...penolong ketua unit...atas kanan, setiausaha n the other one...bendahari...=) (for 1st sem)


ni sem satu..time pj....


ni time first sem foundation...=) miss dis moment...






1st year degree..

semua kekawan nampak lebih matang...ckittt...


ni semua gambar-gambar dak kelas pra sekolah...saintifiknye...guru prasekolah...diorang ni..macam-macam perangai..yang x sangkanye..mostly antara kitorang ni, ada yang jenis moody.. termasukla saya..hmm..actually..saya sayang sangat kamu...
tanpa kamu...kelas hilang seri..
tanpa kamu...kelas x ceria...
tanpa kamu...diorang x kenal kita..
tanpa kamu...pensyarah x kenal kita..
tanpa kamu...semua x jadi...
tanpa kamu...kita x dapat berdiri...
tanpa kamu...kita hilang kawan..
yang paling penting...
tanpa kamu...prasekolah 2 xkan wujud..kan...
tapi....semua ni x boleh kekal begini...perjuangan kita masih jauh...perjuangan kita x kekal begitu..sentiasa berubah..kita pun...kita pun mesti berubah.... insyallah..
saat tu akan tiba, cuma kita perlu bersabar..biar pun bertahaun...
kerana..... PERUBAHAN ITU PERLUKAN MASA.....~~
Luv u alll......so MUCH!

pengajaran yang bermakna tapi masih sukar....bagiku..



H1N1.... doktor ngan nurse...=)
Doktor budjet cun rawat pesakit..hehe..

penantian itu suatu penyeksaan...menunggu ummi ngan abah datang ambil kat IPGM KPM.. saat mereka dikuarantinkan..
22 July... student kami di sahkan positif H1N1... tapi tak ramai..beberapa orang sahaja..alhamdulillah saya sihat walafiat... Petang tu..kul bape ntah...diorang announce kat blok..
" oii....ade student kita positif H1N1 ... maktab dpt cuti seminggu.. semua kumpul kat bisa..."
Dalam hati ni..alhamdulillah dapat balik kampung...tapi kesian kat yang kena...Kalau fikir balik..mungkin tuhan sayang diorang..sebab tu Tuhan uji diorang... Semoga sahabat-sahabat bersabar yer...ingat..tiap yang berlaku ada hikmahnye...kan kita selalu dengar kat BISA...
Petang tu...saya terus cll ummi...ummi kata, ummi ngan aboh akan datang jemput coz diorang dah memang kat shah alam...taklimat awi...
hmm..Tunggu unye tunggu...kul 8 malam baru diorang sampai..bayangkan..betapa takutnye duk berdua ngan jaga tu... bukan nak pk benda buruk..nauzubillah...tapi..yeala......manusia kan..takut jugak..ngan jawapan yang jaga tu bagi lagi..lagilah uat orang takut...biarlah perkara itu menjadi rahsia diriku dan DIA....hmm......
Alhamdulillah..papepun yang jadi....saya dah selamat sampai umah...syukur sesangat....=)


Thursday, July 16, 2009

Prasekolah...nampak mudah tapi hakikatnye...TUHAN yang tahu..Membimbing dan mendidik bukan suatu perkara yang mudah..terutama saat awal perkembangan mereka... Saat ini mereka sangat mudah dibentuk...mereka masih tidak dapat membezakan yang baik dan yang buruk..mana yang mereka suka..mereka ikut je...sebab tu...dari mula lagi kita kene ajar yang terbaik untuk diri mereka..bukan setakat mengajar teman..tapi mendidik...mendidik bukan sahaja menjadi peranan parents tau...tapi juga peranan seorang GURU!! ingat...
tanggungjawab kita di dunia akn dipersoal di sana...
Semaga kita dapat melaksanakan tugas kita dengan baik...
CHAIYOK!!
Huruf ape ni sayang?? "D"...PANDAI!!







cian diorang...dah penat-penat main, kene uat latihan lak...sabar ye cayang....! cikgu ada...... chaiyok!!






meh cikgu tunjuk contoh dulu yer....nanti ikut k...=)



Wednesday, July 15, 2009

Jika cinta itu kerana ALLAh...~~

Jika cinta itu kerana Allah...
Segalanya, aku perlu harungi dengan tabah.. tak sepatutnya aku peduli akan segala yang berlaku..tapi....tabahkah aku menerima kenyataan itu..kenyataan yang sukar untuk aku terima.....ahh...manusia....wanita....bicara di bibir ada kalanya tidak sebagaimana bicara hati...lain di bibir..lain pula dihati....pahit, akhirnya ditelan jua......
Andai itu luahan dirimu, sekadar mengingati memori lama, apakah hak ku untuk menghalang sedangkan kita bukanlah sebagaimana Adam dan Hawa..tapi cuma atas dasar satu ikatan ukhuwah yang entah sekuat mana..aku sendiri tidak pasti.... terasa masa begitu singkat saat perkenalan ini, namun bila saatnya semakin hampir..terasa begitu jauh perjalanan masa.... teringin ku luahkan segala isi hatiku..tapi aku tidak mampu....kerana masih ada sesuatu yang perlu aku laksanakan sebagai seorang muslimah...
Untuk melaksanakan yang satu itu, aku perlukan kekuatan...ketahanan...ketabahan..kecekalan... keyakinan...tiba saat itu....Kau akan tahu segalanya....
Jika diizinkan ALLAh....
24 Oktober 2009 akan meleraikan segala....
AMIN~~

sayang..~~




Perkataan sayang itu indah bangat...terbuai saat melafazkanya...apatah lagi menjiwai perasaan itu....aku jua seperti insan yang lain..punyai rasa sayang....sayang pada ALLAH..sayang pada NABI...sayang pada ummi dan abah...sayang saudara...saudari....sayang pada insan sekelilingku...dan sayang pada insan bergelar adam....itu lumrah..itu fitrah kejadian manusia....ingin menyayangi dan disayangi...




Untuk aku tumpahkan rasa sayang juga cinta pada insan lain...ya...aku relakan sepenuh jiwa dan raga..kerana aku tahu...sayangku itu kerana ALLAH....suruhanNYA..tapi...




Aku menjadi takut bila hatiku mula menyayangi insan dari golongan adam...yang bukan muhrimku...aku sendiri tidak pasti bila aku mula menyayanginya...tutur bicaranya...tingkah lakunya... pandanganya...semua menarik minatku untuk lebih mendekatinya dan memilikinya sebagai teman hidupku dunia dan akhirat....




kasih sayang itu lumrah...kurniaanMu pada hambaMU...tapi aku perlu mengawalnya...kerana ku tak pasti akan rencana ILAH....seribu kemungkinan sedia menanti...kini...Ku panjatkan doa..




" Andai dia adalah milikku...KAU satukanlah hatiku dengan hatinya....tapi jika dia bukan milikku...KAU tabahkanlah hatiku menerima segala ketentuanMu.."


AMIN




Ku tahu..segala yang KAU rencanakan adalah yang terbaik untuk hamba-hambaMU...


berikanlah aku kekuatan itu....kekuatan sebagaimana Kau berikan kepada Hawa saat dirinya dipisahkan dengan Adam...




sayangnya diriku padamu kerana agamamu..jika hilang agamamu..maka hilanglah rasa sayangku ini....~




Sunday, July 12, 2009

Luahan hati...~~

Aku sayang padanya..
dan aku juga merasakan aku mula mencintainya...
tanpa aku sendiri tidak menyedari..
layananya serta tiap langkahnya menarik minatku...
agama yang kuat dalam dirinya menambahkan keyankinanku pada nya...
apatah lagi layananya pada diriku...
Segalanya mendamaikan jiwaku..

Ku tahu..
pertemuan ku dengan dirinya adalah kehendak Ilahi...
segalanya telah tertulis...
aku terima...
sesekali aku takut...
Aku tidak tahu apa yang dirancanakanNya..
Apakah dia pasangan ku yang selama ini ku nantikan...

Ya Allah...
Jika benar dia milikku...
Jika benar dia pemilik cintaku...
Jika benar dia adamku...
Dekatkanlah hati kami...
Peliharalah kami..
Namun, jika dia bukanlah untuk diriku...
Engkau tabahkanlah hatiku menerima segala ketetapanMu...
Kuharap diriku sentiasa di bawah naunganMu...~

Monday, June 29, 2009

uJian selalu memBuaTkan kiTa tAbah..~

Hidup ini penuh dengan ujian. Memang perit dan pedih untuk menghadapinya. Tapi kita kena faham konsep "ujian" di dalam perspektif Islam. Kerana sekiranya kita tidak faham dengan jelas, kita akan cepat putus asa, kecewa dan lebih membahayakan apabila kita buruk sangka terhadap Allah SWT. Jadi, bagaimana ingin memujuk hati yang sedang berduka lara itu??? Pujuklah dengan berzikir dan mengingati Allah....dan bacalah Al Quran... sesungguhnya, banyaklah sudah isi-isi yang tersingkap di dalamnya...... segala jawapan ada di dalamnya....

Kenapa aku diuji?
Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." -Surah Al-Ankabut ayat 2-3

Kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?
Boleh jadi mau membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.-Surah Al-Baqarah ayat 216

Kenapa ujian seberat ini?
Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya. -Surah Al-Baqarah ayat 286 Rasa Frust? Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman. - Surah Al-Imran ayat 139

Bagaimana aku harus menghadapinya?
Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya mencapai kemenangan).- Surah Al-Imran ayat 200 "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk". - Surah Al-Baqarah ayat 45

Apa yang aku dapat daripada semua ini?
Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka....-Surah At-Taubah ayat 111

Kepada siapa aku berharap?
Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal. dicuri dari -Surah At-Taubah ayat 129 Aku dah tak tahan lagi!!!!!!!......dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir. - Surah Yusuf ayat 12

Saturday, June 27, 2009

~bismillah...~~


Ada seorang perempuan tua yang taat beragama, tetapi suaminya seorang yang fasik dan tidak mahu mengerjakan kewajipan agama dan tidak mahu berbuat kebaikan.Perempuan itu sentiasa membaca Bismillah setiap kali hendak bercakap dan setiap kali dia hendak memulakan sesuatu sentiasa didahului dengan Bismillah. Suaminya tidak suka dengan sikap isterinya dan sentiasa memperolok-olokkan isterinya. Suaminya berkata sambil mengejak, "Asyik Bismillah, Bismillah. Sekejap-sekejap Bismillah."

Isterinya tidak berkata apa-apa sebaliknya dia berdoa kepada Allah S.W.T. supaya memberikan hidayah kepada suaminya. Suatu hari suaminya berkata : "Suatu hari nanti akan aku buat kamu kecewa dengan bacaan-bacaanmu itu." Untuk membuat sesuatu yang memeranjatkan isterinya, dia memberikan wang yang banyak kepada isterinya dengan berkata, "Simpan duit ini." Isterinya mengambil duit itu dan menyimpan di tempat yang selamat, di samping itu suaminya telah melihat tempat yang disimpan oleh isterinya. Kemudian dengan senyap-senyap suaminya itu mengambil duit tersebut dan mencampakkan beg duit ke dalam perigi di belakang rumahnya.
Setelah beberapa hari kemudian suaminya itu memanggil isterinya dan berkata, "Berikan padaku wang yang aku berikan kepada engkau dahulu untuk disimpan."

Kemudian isterinya pergi ke tempat dia menyimpan duit itu dan diikuti oleh suaminya dengan berhati-hati dia menghampiri tempat dia menyimpan duit itu dia membuka dengan membaca, "Bismillahirrahmanirrahiim." Ketika itu Allah S.W.T. menghantar malaikat Jibrail A.S. untuk mengembalikan beg duit dan menyerahkan duit itu kepada suaminya kembali.

Alangkah terperanjat suaminya, dia berasa bersalah dan mengaku segala perbuatannya kepada isterinya, ketika itu juga dia bertaubat dan mula mengerjakan perintah Allah, dan dia juga membaca Bismillah apabila dia hendak memulakan sesuatu kerja.

kisah mEnarik...~~


DOSA YANG LEBIH BESAR DARI BERZINA
Pada suatu senja yang lenggang,terlihat seorang wanita berjalan terhuyung-huyung. Pakaianya yang serba hitam menandakan bahwa ia berada dalam dukacita yang mencekam. Kerudungnya menangkup rapat hampir seluruh wajahnya tanpa hias muka atau perhiasan menempel di tubuhnya. Kulit yang bersih, badan yang ramping dan roman mukanya yang ayu, tidak dapat menghapus kesan kepedihan yang telah meroyak hidupnya. Ia melangkah terseret-seret mendekati kediaman rumah Nabi Musaa.s. Diketuknya pintu pelan-pelan sambil mengucapkan uluk salam.Maka terdengarlah ucapan dari dalam "Silakan masuk". Perempuan cantik itu lalu berjalan masuk sambil kepalanya terus merunduk. Air matanya berderai tatkala ia berkata, "Wahai Nabi Allah. Tolonglah saya.Doakan saya agar Tuhan berkenan mengampuni dosa keji saya." "Apakah dosamu wahai wanita ayu?" tanya Nabi Musa a.s. terkejut."Saya takut mengatakannya."jawab wanita cantik. "Katakanlah jangan ragu-ragu!" desak Nabi Musa. Maka perempuan itupun terpatah bercerita, "Saya... telah berzina". Kepala Nabi Musa terangkat,hatinya tersentak. Perempuan itu meneruskan, "Dari perzinaan itu saya pun...lantas hamil. Setelah anak itu lahir,langsung saya... cekik lehernya sampai... mati," ucap wanita itu seraya menangis sejadi-jadinya. Nabi Musa berapi-api matanya. Dengan muka berang ia mengherdik, "Perempuan bejad, pergi kamu dari sini! Agar siksa Allah tidak jatuh ke dalam rumahku kerana perbuatanmu. Pergi!"... teriak Nabi Musa sambil memalingkan mata kerana jijik. Perempuan berwajah ayu dengan hati bagaikan kaca membentur batu hancur luluh segera bangkit dan melangkah surut.
Dia terantuk-antuk keluar dari dalam rumah Nabi Musa. Ratap tangisnya amat memilukan.Ia tak tahu harus kemana lagi hendak mengadu. Bahkan ia tak tahu mahu dibawa kemana lagi kaki-kakinya. Bila seorang Nabi saja sudah menolaknya, bagaimana pula manusia lain bakal menerimanya? Terbayang olehnya betapa besar dosanya, betapa jahat perbuatannya. Ia tidak tahu bahwa sepeninggalnya, Malaikat Jibril turun mendatangi Nabi Musa. Sang Ruhul Amin Jibril lalu bertanya,"Mengapa engkau menolak seorang wanita yang hendak bertaubat dari dosanya? Tidakkah engkau tahu dosa yang lebih besar daripadanya?" Nabi Musa terperanjat. "Dosa apakah yang lebih besar dari kekejian wanita pezina dan pembunuh itu?" Maka Nabi Musa dengan penuh rasa ingin tahu bertanya kepada Jibril. "Betulkah ada dosa yang lebih besar daripada perempuan yang nista itu?" "Ada!" jawab Jibril dengan tegas. "Dosa apakah itu?" tanya Musa kian penasaran."Orang yang meninggalkan solat dengan sengaja dan tanpa menyesal. Orang itu dosanya lebih besar dari pada seribu kali berzina". Mendengar penjelasan ini Nabi Musa kemudian memanggil wanita tadi untuk menghadap kembali kepadanya. Ia mengangkat tangan dengan khusuk untuk memohonkan ampunan kepada Allah untuk perempuan tersebut.
Nabi Musa menyedari, orang yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja dan tanpa penyesalan adalah sama saja seperti berpendapat bahwa sembahyang itu tidak wajib dan tidak perlu atas dirinya.Bererti ia seakan-akan menganggap remeh perintah Tuhan, bahkan seolah-olah menganggap Tuhan tidak punya hak untuk mengatur dan memerintah hamba-Nya.Sedang orang yang bertaubat dan menyesali dosanya dengan sungguh-sungguh bererti masih mempunyai iman di dadanya dan yakin bahwa Allah itu ada, di jalan ketaatan kepada-Nya. Itulah sebabnya Tuhan pasti mahu menerima kedatangannya.
Dalam hadis Nabi SAW disebutkan :
Orang yang meninggalkan solat lebih besar dosanya dibanding dengan orang yang membakar 70 buah Al-Qur'an, membunuh 70 nabi dan bersetubuh dengan ibunya di dalam Ka'bah. Dalam hadis yang lain disebutkan bahwa orang yang meninggalkan solat sehingga terlewat waktu, kemudian ia mengqadanya, maka ia akan disiksa dalam neraka selama satu huqub. Satu huqub adalah lapan puluh tahun. Satu tahun terdiri dari 360 hari, sedangkan satu hari diakhirat perbandingannya adalah seribu tahun di dunia. Demikianlah kisah Nabi Musa dan wanita pezina dan dua hadis Nabi, mudah-mudahan menjadi pelajaran bagi kita dan timbul niat untuk melaksanakan kewajiban solat dengan istiqomah.

Sunday, June 21, 2009

~~rEnunGan sEjeNaK...~



Kepada yg masih SINGLE...
Cinta ibarat kupu2. Makin kau kejar, makin ia menghindar. Tp, bila kau biarkan ia terbang, ia akan menghampirimu di saat kau tak menduga. Cintamampu membahagiakanmu tapi sering pula ia menyakiti, tp cinta itu hanyaistimewa apabila kau berikan pd seseorang yg layak menerima.
Kepada yg ragu2 dgn PERNIKAHAN...
Cinta bknnya mencari seseorang yg "SEMPURNA", tetapi menemukan seseorangyg mampu menjadikan dirimu sempurna.
Kepada PLAYBOY / PLAYGIRL...
Jgn katakan "AKU CINTA PADAMU!" bila kau tidak benar2 peduli. Jgn bicarakan soal perasaan bila itu tdk benar2 ada. Jgn kau sentuh hidup seseorang bila kau hanya berniat main2 dgnnya. Jgn menatap ke dlm mata seseorang bila apa yang kau lakukan hanya pembohongan. Hal paling kejam yg dilakukan ialah membuat seseorang jatuh cinta, sedangkan kau tidak berniat langsung "UNTUKMENERIMANYA" saat ia terjatuh.
Kepada yg PATAH HATI...
Sakit... patah hati... bertahan selama kau menginginkannya dan akanmenghiris luka sedalam kau membiarkannya. Persoalannya, bukan bagaimanakita mengatasi rasa sakit itu, tetapi adalah apa yg boleh diambil sbgpengajaran dan hikmahnya.
Kepada yg BELUM PERNAH JATUH CINTA...
Bagaimana kalau jatuh cinta? Mahu jatuh, jatuhlah! Tetapi, jangan sampai terjerumus. Biar selamba tapi stabil. Berkongsilah tetapi jangan tak adil.Cubalah utk memahami tetapi bkn bermakna tdk boleh meminta apa-apa. Bersedialah utk terluka dan menderita, tetapi jgn simpan semua rasa sakit jika itu yang benar-benar dialami.
Kepada yg ingin MENGUASAI...
Hatimu patah melihat org yg kau cintai berbahagia dgn org lain, tetapiakan lebih sakit lagi apabila mengetahui bahawa org yg kau cintai ternyatatdk bahagia dgn mu.
Kepada yg takut MENGAKUI...
Cinta menyakitkan bila anda putuskan hubungan dgn seseorang. Tetapi, lebih sakit lagi bila seseorang memutuskan hubungan dgn mu. Tetapi, cinta paling menyakitkan apabila org yg kau cintai, langsung tdk mengetahui perasaanmu terhadapnya.
Kepada yg masih bertahan MENCINTAI SESEORANG YG TLH PERGI...
Hal menyedihkan dlm hidup ialah bila kau bertemu seseorang lalu jatuhcinta. Kemudian akhirnya menyedari bahawa dia bukanlah jodohmu dan kau tlhmensia-siakan masa bertahun-tahun utk seseorang yg tdk layak. Kalau sekarang dia sudah tdk layak, 10 thn dr sekarang pun dia tetap tak akan layak. Biarkan dia pergi dan lupakan....
Hakikatnya, cinta itu memang indah, mengasihi dan dikasihi....
tapi, manusia sering tertewas~~
sedarlah...cinta manusia hanya sementara, mencintai Allah itu lebih abadi dan menggembirakan, keran janji Allah itu pasti...~~
wallahualam..~~

Thursday, June 18, 2009

saTu KisaH untuk rEnunGaN kALiaN~~

Berkat sayang, muliakan kucing..

Wanita ini kerana sudah tua dan uzur, lutut pun lemah dan sentiasa sakit, menggunakan kerusi roda semasa tawaf dan saie. Dia mengupah petugas Arab menolaknya, tujuh kali pusingan tawaf dan tujuh kali berulang alik antara Bukit Safa dan Marwah. Beliau menunaikan tawaf rukun dan saie saja. Yang sunat tak mampu kerana uzur. Lagi pun wangnya hanya cukup-cukup saja. Namun, ada satu amalan mulia dimiliki Muslimah ini. Yakni mencontohi sunnah Nabi s.a.w., mengasihani dan menyayangi kucing di desanya.
Dia amat suka memelihara kucing. Di rumahnya banyak kucing. Dia melayan makan dan minum kucing. Dia pungut kucing yang dibuang orang, diberikan makan dan minum, dirawat dan dimandikan dengan sabun wangi. Walaupun banyak kucing jalanan itu lemah, sakit, kurus kering atau lumpuh, tetap diambilnya untuk dirawat di rumahnya. Ada yang berkudis dan sakit serius. Pendeknya rumahnya menjadi pusat kucing kurap. Maka terkenallah rumahnya jadi pusat rawatan kucing. Mana-mana kucing yang mati dikuburkan di kebunnya. Demikian begitu kasih Muslimah ini kepada makhluk Allah yang lemah lembut itu. Justeru, ada kucing-kucing peliharaannya manja, gemuk dan sihat, serta cantik-cantik belaka, berkat khidmatnya, yang ikhlas.

Tahun itu beliau berangkat, menunaikan haji dengan menggunakan perkhidmatan Tabung Haji. Gembira dan sayu nian kalbunya, kerana hajatnya untuk ke Tanah Suci, solat di Masjidilharam dan melihat Baitullah di depan mata sudah terkabul sudah. Ingin di hatinya untuk tawaf banyak-banyak seperti orang muda dan sihat. Tetapi apakan daya, lututnya sakit manakala badan uzur. Setelah solat fardu sentiasalah beliau memanjatkan doa dan pertolongan Allah, agar hajatnya dimakbulkan. Pada suatu hari, semasa hendak pergi solat di Masjidilharam dengan keadaan bertongkat, beliau terjumpa seekor kucing yang kurus, comot, lemah dan lapar. Apabila kucing itu hendak bangun berjalan, ia jatuh berkali-kali. Kasihan nian wanita tua itu melihat makhluk Allah itu menderita dan sengsara di kota suci Makkah. Lantas diambilnya kucing itu, diurutnya tubuhnya yang lemah itu. Dibelikan sebungkus nasi berlauk dan diberikan minum air zam-zam yang murni. Dengan takdir Allah, kucing itu pulih dan sihat. Kucing itu telah menggesel kaki Muslimah tadi, lalu menjilat kedua-kedua tapak kakinya. Ajaib sungguh, kaki dan lututnya yang sakit tadi, tiba-tiba menjadi sihat dan kuat, seperti orang muda. Muslimah tua tadi dapat tawaf sebanyak-banyaknya, ikut suka hatinya. Tertunailah hajat yang terbuku di hatinya selama ini, berkat menolong seekor kucing di Makkah yang mulia itu..
Setelah tawaf wida (selamat tinggal) dan menziarahi Masjid Nabawi, hajah yang solihah tadi berserta rombongannya bersiaplah untuk pulang ke Malaysia. Sewaktu hendak menaiki tangga pesawat di Jeddah, Muslimah tua tadi terlopong melihat seekor kucing yang mirip kucing yang ditolongnya sewaktu di Makkah dulu. Kucing itu duduk di sisi tangga pesawat itu sambil matanya merenung sayu padanya. Apabila Muslimah tadi sampai ke anak tangga teratas, kucing tadi ghaiblah daripada pandangannya. Demikianlah ganjaran dan berkat orang yang mengasihi kucing, seperti Nabi kita s.a.w. mengasihinya di dunia ini, lebih-lebih besarlah pahala menunggunya di alam akhirat nanti. ..
Amin~~
























sEdAr TaK SeDAR ='( ~~

Kiamat hampir tiba....=(
Untuk para sahabat ku sekalian alam..
Kiamat Kian Hampir bila ...
1) Penaklukan Baitulmuqaddis.
Dari Auf b. Malik r.a. katanya, Rasulullah s.a.w telah bersabda: "Aku menghitung 6 perkara menjelang hari kiamat." Baginda menyebutkan salah 1 di antaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis." - Sahih Bukhari
~ dah berlaku....
2) Zina bermaharajalela.
"Dan tinggallah manusia2 yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang." Sahih Muslim
~ Dah nampak kan...
3) Bermaharajalela alat muzik.
"Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan & perubahan luka. "Ada yang bertanya kepada Rasulullah; "Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?" Baginda menjawab; "Apabila telah bermaharajalela bunyian (muzik) & penyanyi2 wanita" - Ibnu Majah
~ S'pore Idol, M'sian Idol, AF, Audition, AIM, AJL, Bintang RTM, Anugerah tu anugerah ni..renungkan teman...
4) Menghias masjid & membanggakannya.
"Di antara tanda2 telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegahan dalam mendirikan masjid" Riwayat Nasai.
~ Jelaskan..?. Masjid canggih, besar. Tapi makmumnya boleh dibilang dgn jari..
5) Munculnya kekejian, memutuskan kerabat & hubungan dengan tetangga tidak baik.
"Tidak akan datang kiamat sehingga banyak perbuatan & perkataan keji, memutuskan hubungan silaturahim & sikap yang buruk dalam tetangga." - Riwayat Ahmad dan Hakim.
~ Ada anak yang tak mengaku ada mak dan ayah sebab malu. Ada yang sanggup putuskan silaturahhim pun...~~ Jauhkan la Ya Allah...~

Wednesday, June 17, 2009

pEriNgatAn Buat kAum haWa seAgaMaKu~

1. Pertama urusan yang ditanyakan pada hari akhirat nanti ialah mengenai solat dan mengenai urusan suaminya (apakah ia menjalankan kewajibannya atau tidak).
2. Apabila lari wanita dari rumah suaminya tidak diterima solatnya sehingga kembali ia dan menghulurkan tangannya kepada suaminya (meminta ampun).
3. Mana-mana perempuan yang memakai bau-bauan kemudian ia keluar melintasi kaum lelaki ajnabi agar mereka tercium bau harumnya maka dia adalah perempuan zina dan tiap-tiap mata yang memandang itu adalah zina.
4. Sebaik-baik wanita ialah tinggal di rumah, tidak keluar kecuali atas urusan yang mustahak. Wanita yang keluar rumah akan dipesonakan oleh iblis.Sabna Nabi s.a.w. : Perempuan itu aurat, maka apabila ia keluar mendongak syaitan memandang akan dia.
5. Haram bagi wanita melihat lelaki sebagaimana lelaki haram melihat wanitayang halal nikah kecuali dalam urusan menuntut ilmu dan berjual beli).
6. Diriwayatkan bahawa pada suatu hari ketika Rasulullah s.a.w. bersama isteri-isterinya (Ummu Salamah r.ha. dan Maimunah r.ha.), datang seorang sahabat yang buta matanya (Ibnu Maktum) Rasulullah s.a.w. menyuruh isteri-isterinya masuk ke dalam. Bertanya Ummu Salamah, "Bukankah orang itutidak dapat melihat kami, Ya Rasulullah ?" Rasulullah s.a.w. menjawab,"Bukankah kamu dapat melihatnya."
7. Perempuan yang melabuhkan pakaian dalam keadaan berhias (bukan untuk suami dan mahramnya) adalah seumpama gelap-gelita pada hari Qiamat tiada Nur baginya.
8. Mana-mana wanita yang bermasam muka menyebabkan tersinggung suaminya,maka wanita itu dimurkai Allah sehingga ia bermanis muka dan tersenyum mesra pada suaminya.
9. Tidak boleh seorang isteri mengerjakan puasa sunat kalau suaminya ada dirumah serta tidak seizinnya dan tidak boleh memasukkan seseorang lelaki kerumahnya dengan tidak seizin suaminya.
10. Hendaklah isteri berpuas hati (redha) dengan suaminya yang telah dijodohkan oleh Allah, samada miskin atau kaya.
11. Perempuan tidak berhak keluar dari rumahnya melainkan jika terpaksa(kerana sesuatu urusan yang mustahak) dan ia juga tidak berhak melalui jalan lalu lalang melainkan ditepi-tepinya.
12. Apabila memanggil lelaki akan isterinya ke tempat tidur tetapi ditolaknya hingga marahlah suaminya, akan tidurlah wanita itu dalam laknat oleh malaikat ke pagi.
13. Wanita-wanita yang menggunakan lidahnya untuk menyakiti hati suaminya,ia akan mendapat laknat dan kemurkaan Allah, laknat malaikat juga laknat manusia sekalian.
14. Tidak harus seseorang manusia sujud kepada manusia dan jika diharuskan,maka akan aku perintahkan semua kaum wanita sujud pada suaminya kerana membesarkan dan memuliakan hak-hak suami mereka.
15. Wanita yang menyakiti hati suaminya dengan lidahnya pada hari Qiamat nanti Allah jadikan lidahnya sepanjang 70 hasta kemudian diikat kebelakang tengkoknya.
16. "Aku lihat api neraka, tidak pernah aku lihat seperti hari ini, kerana ada pemandangan yang dahsyat di dalamnya. Telah aku saksikan kebanyakkan ahli neraka ialah wanita." Rasulullah s.a.w. ditanyai, "Mengapa demikian Ya Rasulullah?" Jawab Rasulullah s.a.w. "Wanita mengkufurkan suaminya dan mengkufurkan ehsannya. Jika engkau berbuat baik kepadanya seberapabanyakpun dia masih belum rasa berpuas hati dan cukup."
17. "Kebanyakkan ahli neraka adalah terdiri dari kaum wanita." Maka menangislah mereka dan bertanya salah seorang daripada mereka, "Mengapa terjadi demikian, adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir ?" Jawab Nabi s.a.w. "Tidak, mereka ini ialah mereka yang tidak bersyukur akan nikmat suaminya, sesungguhnya tiap-tiap seorang kamu adalah dalam nikmat suaminya."
18. Keadaan wanita 10 kali ganda seorang lelaki di dalam neraka dan 2 kaliganda seorang lelaki di dalam syurga.
19. "Kebanyakkan wanita itu adalah isi neraka dan kayu api." Hazrat Aishah bertanya, "Mengapa wahai Rasulullah s.a.w.?" Jawab Rasulullah s.a.w. :
i. Kerana kebanyakan perempuan itu tidak sabar dalam menghadapi kesusahan, kesakitan dan cubaan seperti kesakitan melahirkan anak, mendidik anak-anak dan melayani suami serta melakukan kerja-kerja rumah.
ii. Tiada memuji (bersyukur) di atas kemurahan Allah yang didatangkan melalui suaminya. (Jarang terdapat orang perempuan yang mahu mengucapkan terima kasih di atas pemberian suaminya.)
iii Sering mengkufurkan (engkar) terhadap nikmat Allah. (Contohnya :Apabila berlaku sesuatu pertengkaran ada isteri yang berkata sudah 10 tahun kahwin dengan awak tidak ada apa-apapun.)
iv Gemar bercakap perkara yang sia-sia yang berdosa. (Contohnya :bercakap mengenai perabot-perabot rumah yang tidak perlu dan mengumpat.)
v Kurang akal dan kurang ilmu pengetahuannya dalam agama iaitu mereka sering tertipu atau terpengaruh dengan pujuk rayu lelaki,rakan-rakan, alam sekeliling dan suasana serta kemewahan lahiriah.
20. Dari Ali bin Abi Talib r.a. : Aku dengar Rasulullah s.a.w. bersabda, "Tiga golongan dari umatku akan mengisi nereka jahanam selama 7 kali umur dunia. Mereka itu adalah :-
a. Orang yang gemuk tapi kurus
b. Orang yang berpakaian tetapi telanjang
c. Orang yang alim tapi jahil
* Adapun yang gemuk tapi kurus itu ialah wanita yang sihat tubuh badannya tetapi kurang ibadat.
* Orang yang berpakaian tetapi telanjang ialah wanita yang cukup pakaiannya tetapi tidak taat agama.
* Orang yang alim tapi jahil ialah ulamak yang menghalalkan yang haram kerana kepentingan peribadi.
21. Asma' binti Kharizah Fazari r.ha. diriwayatkan telah berkata kepada puterinya pada hari perkahwinan anaknya itu, "Wahai anakku, kini engkau akan keluar dari sarang di mana engkau dibesarkan. Engkau akan berpindah ke sebuah rumah dan hamparan yang belum engkau kenali. Itulah suami mu.Jadilah engkau tanah bagi suami mu (taat perintahnya) dan ia akan menjadi langit bagi mu (tempat bernaung). Jadilah engkau sebagai lantai supaya ia dapat menjadi tiangnya. Jangan engkau bebani dia dengan berbagai kesukaran kerana itu akan memungkinkan ia meninggalkan mu. Kalau ia mendekatimu,dekatilah ia dan jika ia menjauhi mu maka jauhilah ia dengan baik.Peliharalah benar-benar suami mu itu akan hidungnya, pendengarannya,matanya dan lain-lain. Janganlah pula ia mendengar melainkan yang enak dan janganlah ia melihat melainkan yang indah sahaja pada dirimu.
22. Pesanan Luqman kepada anaknya, "Sepanjang hidupku, aku hanya memilih 8 kalimah dari pusaka para Nabi yang lalu iaitu :-
a. Apabila engkau sedang solat kepada Allah s.w.t. maka jagalah baik-baik fikiran mu.
b. Apabila engkau berada di rumah orang lain, maka jagailah pandangan mu.
c. Apabila engkau berada di tengah-tengah majlis maka jagalah lidah mu.
d. Apabila engkau hadir dalam jamuan makan maka jagalah perangai mu.
e. Ingat kepada Allah s.w.t.
f. Lupakan budi baik mu pada orang lain.
g. Lupakan semua kesalahan orang lain terhadap mu. h. Ingat kepada mati.
23. Perkara-perkara yang menjadikan wanita itu derhaka kepada suaminyaseperti tersebut di dalam kitab Muhimmah :-
a. Menghalang suami dari bersuka-suka dengan dirinya samada untuk jimakatau menyentuh mana-mana bahagian tubuhnya.
b. Keluar rumah tanpa izin suami samada ketika suami ada di rumah atau pun tidak.
c. Keluar rumah kerana belajar ilmu yang bukan ilmu Fardhu Ain.
Dibolehkankeluar untuk belajar ilmu Fardhu Ain jika suaminya tidak mampu mengajar.
d. Enggan berpindah (berhijrah) bersama suaminya.
e. Mengunci pintu, tidak membenarkan suami masuk ke rumah ketika suamiingin masuk.
f. Mermasam muka ketika berhadapan dengan suami.
g. Minta talak.
h. Berpaling atau membelakangi suami ketika bercakap.
i. Menyakiti hati suami samada dengan perkataan atau perbuatan.
j. Meninggalkan tempat tidur tanpa izin.
k. Membenarkan orang lain masuk ke dalam rumah sedangkan ia tidak disukaioleh suaminya. 24. Wajib bagi wanita :-
a. Mengekalkan malu pada suaminya.
b. Merendahkan (menundukkan) mata ketika berpandangan.
c. Mengikut kata-kata dan suruhannya.
d. Dengar dan diam ketika suami berkata-kata.
e. Berdiri menyambut kedatangannya.
f. Berdiri menghantar pemergiannya.
g. Hadir bersamanya ketika masuk tidur.
h. Memakai bau-bauan yang harum untuk suaminya.
i. Membersihkan dan menghilangkan bau mulut untuk suaminya.
j. Berhias ketika hadirnya dan tinggalkan hiasan ketika tiadanya.
k. Tiada khianat ketika tiada suaminya.
l. Memuliakan keluarga suaminya.
m. Memandang pemberian suaminya yang kecil sebagai besar dan berharga.
n. Ketahuilah, syurga dan neraka bagi seorang wanita itu bergantung pada redha atau tidaknya suami padanya.

iStiMewAnya WaNitA~


Sekadar renungan buat insan yang bergelar wanita. =)
Ketahuilah betapa istimewanya menjadi wanita. Betapa bertuahnya menjadi wanita. Bersyukurlah kerana menjadi wanita. Bacalah risalah ini dengan niat untuk diamalkan dan sampaikan kepada mereka yang lain. Insya Allah...
1. Doa wanita lebih maqbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulallah s.a.w. akan hal tersebut, jawab baginda : "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doaorang yang penyayang tidak akan sia-sia."
2. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 orang lelaki yang tidak soleh.
3. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.
4. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh.
5. Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah s.w.t. dan orang yang takutkan Allah s.w.t. akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.
6. Barang siapa yang membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah)lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedakah.Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah- olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail a.s.
7. Tidaklah seorang wanita yang haidh itu, kecuali haidhnya merupakan kifarat (tebusan) untuk dosa-dosanya yang telah lalu, dan apabila pada hari pertama haidhnya membaca "Alhamdulillahi'alaa Kulli Halin Wa Astaghfirullah Segala puji bagi Allah dalam segala keadaan dan aku mohon ampun kepada Allah dari segala dosa." ; maka Allah menetapkan dia bebas dari neraka dan dengan mudah melalui shiratul mustaqim yang aman dari seksa, bahkan AllahTa'ala mengangkatnya ke atas darjat, seperti darjatnya 40 orang mati syahid, apabila dia selalu berzikir kepada Allah selama haidhnya.
8. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku(Rasulullah s.a.w.) di dalam syurga.
9. Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ehsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa taqwa serta bertanggung jawab, maka baginya adala syurga.
10. Daripada Aisyah r.ha. "Barang siapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi
penghalang baginya daripada api neraka."
11. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.
12. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.
13. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.
14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung diudara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya dan meredhainya. (serta menjaga sembahyang dan puasanya)
15. Aisyah r.ha. berkata "Aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w. siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita ?" Jawab baginda, "Suaminya" "Siapa pula berhak terhadap lelaki ?" Jawab Rasulullah s.a.w. "Ibunya".
16. Seorang wanita yang apabila mengerjakan solat lima waktu, berpuasa wajib sebulan (Ramadhan), memelihara kehormatannya serta taat kepada suaminya, maka pasti akan masuk syurga dari pintu mana saja yang dia kehendaki.
17. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah s.w.t. memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya(10,000 tahun).
18. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah s.w.t. mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.
19. Dua rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.
20. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.
21. Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.
22. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah s.w.t. mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah s.w.t.
23. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.
24. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.
25. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.
26. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susu badan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yangdiberikannya.
27. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun), makamalaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajibbaginya.
28. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.
29. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.
30. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila diahiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.
31. Apabila seorang wanita mencucikan pakaian suaminya, maka Allah mencatatkan baginya seribu kebaikan, dan mengampuni dua ribu kesalahannya,bahkan segala sesuatu yang disinari sang suria akan meminta keampunan baginya, dan Allah mengangkatkannya seribu darjat untuknya.
32. Seorang wanita yang solehah lebih baik daripada seribu orang lelaki yang tidak soleh, dan seorang wanita yang melayani suaminya selama seminggu, maka ditutupkan baginya tujuh pintu neraka dan dibukakan baginyalapan pintu syurga, yang dia dapat masuk dari pintu mana saja tanpa dihisab.
33. Mana-mana wanita yang menunggu suaminya hingga pulanglah ia, disapukan mukanya, dihamparkan duduknya atau menyediakan makan minumnya atau merenung ia pada suaminya atau memegang tangannya, memperelokkan hidangan padanya,memelihara anaknya atau memanfaatkan hartanya pada suaminya kerana mencari keredhaan Allah, maka disunatkan baginya akan tiap-tiap kalimah ucapannya,tiap-tiap langkahnya dan setiap renungannya pada suaminya sebagaimana memerdekakan seorang hamba. Pada hari Qiamat kelak, Allah kurniakan Nur hingga tercengang wanita mukmin semuanya atas kurniaan rahmat itu. Tiada seorang pun yang sampai ke mertabat itu melainkan Nabi-nabi.
34. Tidakkan putus ganjaran dari Allah kepada seorang isteri yang siangdan malamnya menggembirakan suaminya.
35. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suaminya melihatisterinya dengan kasih sayang akan di pandang Allah dengan penuh rahmat.
36. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.
37. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan medapat pahala jihad.
38. Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tolaemas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala tola perak.
39. Dari Hazrat Muaz : Mana-mana wanita yang berdiri atas dua kakinya membakar roti untuk suaminya hingga muka dan tangannya kepanasan oleh api,maka diharamkan muka dan tangannya dari bakaran api neraka.
40. Thabit Al Banani berkata : Seorang wanita dari Bani Israel yang buta sebelah matanya sangat baik khidmatnya kepada suaminya. Apabila ia menghidangkan makanan dihadapan suaminya, dipegangnya pelita sehingga suaminya selesai makan. Pada suatu malam pelitanya kehabisan sumbu, maka diambilnya rambutnya dijadikan sumbu pelita. Pada keesokkannya matanyayang buta telah celik. Allah kurniakan keramat (kemuliaan pada perempuan itu kerana memuliakan dan menghormati suaminya).
41. Pada suatu ketika di Madinah, Rasulullah s.a.w. keluar mengiringi jenazah. Baginda dapati beberapa orang wanita dalam majlis itu. Baginda lalu bertanya, "Adakah kamu menyembahyangkan mayat ?" Jawab mereka,"Tidak"Sabda Baginda "Seeloknya kamu sekelian tidak perlu ziarah dan tidak ada pahala bagi kamu. Tetapi tinggallah di rumah dan berkhidmatlah kepada suami nescaya pahalanya sama dengan ibadat-ibadat orang lelaki.
42. Wanita yang memerah susu binatang dengan 'Bismillah' akan didoakanoleh binatang itu dengan doa keberkatan.
43. Wanita yang menguli tepung gandum dengan 'Bismillah', Allah akan berkatkan rezekinya.
44. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di Baitullah.
45. "Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang mengeluarkan peluh ketika membuat roti, Allah akan mebinakan 7 parit diantara dirinya dengan api neraka, jarak diantara parit itu ialah sejauh langit dan bumi."
46. "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang, Allah akan mencatatkan untuknya perbuatan baik sebanyak utus benang yang dibuat dan memadamkan seratus perbuatan jahat."
47. "Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang menganyam akan benang dibuatnya, Allah telah menentukan satu tempat khas untuknya di atas tahta di hari akhirat."
48. "Wakai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang dan kemudian dibuat pakaian untuk anak-anaknya maka Allah akan mencatatkan baginya ganjaran sama seperti orang yang memberi makan kepada 1000 orang lapar dan memberi pakaian kepada 1000 orang yang tidak berpakaian."
49. "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang meminyakkan rambut anaknya,menyikatnya, mencuci pakaian mereka dan mencuci akan diri anaknya itu, Allah akan mencatatkan untuknya pekerjaan baik sebanyak helai rambut mereka dan memadamkan sebanyak itu pula pekerjaan jahat dan menjadikan dirinya kelihatan berseri di mata orang-orang yang memerhatikannya." 50. Sabda Nabi s.a.w. : "Ya Fatimah barang mana wanita meminyakkan rambut dan janggut suaminya, memotong misai dan mengerat kukunya, Allah akan memberi minum akan dia dari sungai-sungai serta diringankan Allah baginya sakaratul maut dan akan didapatinya kuburnya menjadi sebuah taman daripada taman- taman syurga dan dicatatkan Allah baginya kelepasan dari api neraka dan selamatlah ia melintas Titian Shirat."
51. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.
52. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 maalaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.
53. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat,tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah.
54. Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita (isteri) yang solehah.
55. Salah satu tanda keberkatan wanita itu ialah cepat perkahwinannya,cepat pula kehamilannya dan ringan pula maharnya (mas kahwin).
56. Sebaik-baik wanita ialah wanita (isteri) yang apabila engkau memandang kepadanya ia menggirangkan engkau, jika engkau memerintah ditaatinya perintah engkau (taat) dan jika engkau berpergian dijaga harta engkau dan dirinya.
57. Dunia yang paling aku sukai ialah wanita solehah.

AURAT WANITA

Dari Firman Allah S.W.T dan hadis Nabi S.A.W

Bulu Kening
Rasulullah S.A.W melaknat wanita yang mencukur atau menipiskan bulu kening begitu juga yang diminta supaya dicukurkan bulu keningnya

Tumit kaki
Dan janganlah mereka (wanita) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui oleh orang lain akan perhiasan yang mereka sembunyikan.

Wangian
Wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati satua kaum supaya mereka itu mencium baunya,maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap –tiap mata ada zina.

Dada
Hendaklah mereka (wanita) melabuhkan kain tudung sehingga menutupi dada-dada mereka.

Gigi
Rasulullah melaknat wanita yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya supaya menjadi cantik dimana ia mengubah ciptaan Allah.

Wajah Dan Leher
Dan tinggallah kamu (wanita) dirumah dan janganlah kamu menampakkan perhiasanmu seperti orang jahiliah yang dahulu.

Wajah Dan Tangan
Asma Bt Abu Bakar telah menemui Rasulullah dengan memakai pakaian yang tipis. Sanda Rasulullah S.A.W,”Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah sahaja.

Tangan
Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya. Mata Dan katakanlah kepada wanita mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandanganya. Seperti sabda Nabi S.A.W, “ Jangan sampai pandangan pertama mengikuti pandangan lainnya. Pandangan seterusnya tidak dibenarkan”

Mulut
Janganlah wanita itu terlalu lembut dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan – perkataan yang baik. Sabda Nabi S.A.W, “Sesungguhnya akan ada umatku yang minum arak yang mereka menamakan dengan yang lain iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi –bunyi (muzik) dan penyanyi wanita, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi”

Alat Kelamin
Dan katakanlah kepada wanita -wanita mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka. Apabila seorang wanita itu sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah dia ke dalam syurga daripada pintu –pintu syurga yang dia kehendaki. Tiada seorang wanita pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah. Pakaian Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih –lebihan, maka Allah akan memberinya pakaian kehinaan dihari akhirat nanti. Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah wanita yang berpakaian tetapi sebenarnya telanjang yang condong pada maksiat dan mendorong orang lain untuk berbuat maksiat. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya. Wanita yang berpakaian nipis dan jarang, ketat dan terbelah atau membuka bahagian - bahagian tertentu seperti firman Allah dalam surah Al –Ahzab,”hai para nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri –isteri orang mukmin, hendaklah memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.”

Rambut
“Wahai anakku Fatimah! Adapun wanita yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka didunia yang tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya.” Riwayat Bukhari dan Muslim